De Allerlaatste Dag

29 september 2015 - New York (jfk Airport), New York, Verenigde Staten

HET LAATSTE VERSLAG;

Zaterdag 26 september, we moeten naar huis. Om 7 uur staan we op, we douchen eten wat en checken uit. We moeten 15 minuten lopen naar het metro station Dupont Circle. Metro station Dupont CircleWaar we de metro naar Union Station nemen. We hadden vrijdags al even bekeken of we voldoende saldo op onze ov-chip hadden staan. Dit was voldoende net voldoende om Union station te halen. We zijn stom verbaasd als we toch geweigerd worden bij de poortjes. We vragen een medewerker wat er mis is. Het blijkt (net zoals in Nederland) dat je met een bepaald saldo moet starten om toegang te krijgen tot de metro. Toch mogen we zonder op te waarderen door een poortje wat voor ons wordt geopend. Die toeristen zullen ze gedacht hebben met al die rotzooi…. Natuurlijk hebben we bij het uitstappen hetzelfde probleem, niet officieel ingecheckt, dus kom je er ook niet uit. We hebben weer wat uit te leggen maar worden toch nog vriendelijk geholpen. En nou ophoepelen uit dit land!

De trein naar New York vertrekt om 09.25 uur. We kopen op het station een uitgebreid ontbijt (voor weer veel dollars) en wachten tot we de trein in mogen. Als we zitten gaan we eerst ontbijten.Ontbijt in de trein naar New York

We beginnen met de treinreis van ruim 3 uur naar New York-Penn Station. We werken aan ons blog en lezen wat. Als ik op een gegeven moment op een station naar buiten kijk zie ik een bordje met Penn. Station. Ik zeg we moeten eruit! Wij weer snel de koffers pakken en buiten staan we. Maar we twijfelen toch dus José loopt zo hard als ze kan richting de conductrice die verteld dat er twee station’s Penn Station zijn.Wij moeten toch nog 1 halte verder. Gelukkig konden we nog terug want hierna zaten we toch nog wel een minuut of 20 in de trein. We hebben hier de laatste blikken op de Sky-Line van New-York. Het blijft geweldig!

Gelukkig had ik in de trein ook nog even gekeken hoe we van Penn. Station naar JFK konden reizen. Er zijn vele mogelijkheden maar we besluiten het toch ook maar met de trein te doen. Hiervoor moeten we Long Island Rail Road naar de halte Jamaica nemen. Vanaf hier pakken we dan de Air Train naar JFK. Treinticket naar de AirtrainWe geven hier ons laatste wisselgeld aan de dame die ons helpt bij het opwaarderen van onze MetroCard. Welke we aan het begin van onze vakantie ook al hadden gebruikt in New York.

We zijn natuurlijk veel te vroeg op JFK. Maar ja zo gaat dat nu eenmaal met het openbaar vervoer mits alles goed gaat. En dat gaat het. We zien dat we toch al kunnen inchecken en doen dit dan ook maar gelijk. De mannen aan de balie grappen wat maar geven op een bepaald moment toch ook aan dat mijn koffer te zwaar is. Toch teveel gekocht natuurlijk. We zijn vroeg dus ze zijn nog vrolijk, we hoeven niets bij te betalen.

We gaan wat eten, koffie drinken en dan nog 3 uurtjes wachten. Geen wifi op JFK dus dan maar wat winkeltjes kijken en zoeken we een stoel met uitzicht op het vliegveld. Natuurlijk staan ook hier de TV’s te draaien met hierop het bezoek van de Pope aan Philadelphia.

We mogen vanaf 17.00 het vliegtuig in en dat doen we dan ook. We pakken een krant en de reis gaat beginnen. Toch ook wel heerlijk dat je direct weer Nederlands praten kunt met de crew van KLM. Het blijkt dat ik geen geluid heb op mijn headset waarbij films of tv kijken ineens niet leuk meer is. Ze kunnen het niet verhelpen. Op zondagochtend 06.30 landen we drie kwartier te vroeg op Schiphol. We pakken de bus richting Hoofddorp waar we bij Jan Martijn en Gerdien hartelijk worden ontvangen met een kop koffie. We pakken de auto in en gaan naar huis. Zien dat we de Jetlag kunnen verwerken. Het zit erop !

Korte samenvatting;

De Skyline van New York is en blijft geweldig. Het dure leven hier is soms best een beetje jammer.

We komen hier zeker nog eens terug!

Boston is een leuke compacte Europees ogende stad met veel allure.

De kust van Cape Cod is in deze periode van het jaar een bezoek zeker waard. Even heerlijk tot rust komen en heerlijk eten.

De Niagara watervallen zijn gigantisch, we hebben zelden zo’n spektakel der natuur gezien.

Het is heel bijzonder om te zien hoe de mensen van de Amish hun leven hebben. Dat dit anno 2015 nog bestaat.

Philadelphia is de stad van de ondertekening van de onafhankelijkheidsverklaring (in 1776) en dat willen ze weten. Leuke stad met veel bezienswaardigheden.

Washington is een stad met alleen laagbouw en dat is bijzonder voor de states. Het witte huis, Capitool en de Mall moet je gezien hebben. Het is tevens de strengst beveiligde stad van Amerika. Wat zijn ze daar op hun hoede voor een aanval van buitenaf.

We hopen dat jullie ook een beetje genoten hebben, bedankt voor alle reacties en tot gauw !

1. Sabrina van de wetering:
    29 september 2015
    Wat een ontzettend leuke reis moet dat geweest zijn! Erg leuk om te lezen en de foto's te zien! Jullie zijn er druk mee geweest om ons op de hoogte te houden! Gaaf hoor!

Groetjes Sabrina
  2. Boudewijn:
    30 september 2015
    Wat een reis, ik heb genoten van de verhalen en de foto's !!!
    Ik zou er heel graag ook eens gaan kijken.
  3. Theo:
    1 oktober 2015
    Het was weer een mooie reis. Voor de achterblijvers net zo mooi om de verhalen te volgen! Misschien gaan Jacqueline en ik ook nog wel eens....
    Hebben jullie al een online fotoboek waar ik wat meer foto's kan zien?

Groetjes, Theo