Cortland en het begin van the Niagara Falls

19 september 2015 - Niagara Falls, Canada

Vrijdag 18 September 2015

Vanmorgen om 7.00 uur opgestaan. We hadden vandaag een lange reisdag op het programma. Via een tussenstop in Cortland reizen we zaterdag naar de Canadese kant van de Niagara Watervallen waar we tot maandag verblijven. We hebben eerst genoten van stevig Amerikaans ontbijt. Ik (Erwin) probeerde vandaag ook de pannekoeken met stroop maar eens rond 07.45 uur. Toch best aardig met een bakkie koffie erbij. Rond 09.00 vertrekken we richting Cortland maar eerst even tanken. Dat tanken met je creditcard is in de USA toch ook zo makkelijk. Het tankstation hoef je niet in. Voor een rit van 650km vertrekken we. Onderweg veel bossen, rivierstromen en behoorlijk groen. Het zal toch ook regelmatig regenen terwijl de temperatuurmeter toch al gauw weer over de 80 ℉ aangeeft. (+/- 28 ℃). Na een aantal uren hebben we toch zin in een bak koffie en een broodje. We kopen dit langs de snelweg bij ‘Dunkin Donuts’. Een grote keten gericht op donuts maar de koffie smaakt hier ook prima. De eerste stukken snelwegen zijn tolwegen maar de prijzen zijn ‘on-Frans’ erg laag.

Onderweg komen we de plaatsen Amsterdam, en ja je gelooft het niet ook Rotterdam tegen. Amsterdam maak ook RotterdamWe proberen rijdend wat foto’s van de borden te maken maar dat valt niet mee. Rond 16.00 uur komen we aan in ons overnachting’s hotel. Mooi hotel waar we ook nog even kunnen zwemmen. We trekken gauw de zwemkleding aan om vlug nog even te gaan genieten van het prachtige weer.

Als we beneden komen blijkt het er alleen een binnen zwembad te zijn. We besluiten buiten te gaan zitten. We verslepen een picknick set om nog even van de laatste zonnestralen te genieten.Zonder het zwembad

De Amerikanen houden echt niet van de zon (het buiten zijn) is ons de afgelopen weken wel duidelijk geworden. Die zitten liever binnen met de deuren dicht en de airco op ijskoud!

Aangezien we weer een Amerikaans grote hotelkamer hebben met magnetron en koelkast kopen we wat verse maaltijden bij een op loopafstand gelegen mooie supermarkt en eten op de hotelkamer. Gezonde maaltijd !Morgen richting Canada!

Zaterdag 19 September 2015

Als we op staan ligt de rekening al onder de deur doorgeschoven. Bij ons is dat makkelijk $0,00 want door Travel Nauts (onze reisorganisatie) is alles al betaald incl. de toeristenbelasting. We hebben een ontbijt erbij, dus op naar beneden. Wederom een Amerikaans ontbijt maar de geroosterde bagels en boterhammen beginnen al te wennen. Ik vraag nog ff na of het geen probleem is dat er op de rekening bij het huisadres een verkeerd adres staat. Namelijk het adres van ons eerste hotel vorig jaar in Los Angeles. Dit zeggen zij, is doorgegeven door het reisbureau. Het maakt voor hun niet uit dus misschien maar een email over sturen als we weer thuis zijn. We komen langs de Finger Lakes. Dat zijn 5 smalle meren die op vingers lijken. Helaas moeten wij er te ver voor omrijden om de mooie kant hiervan te zien. Hierdoor zien we onderweg wel gigantisch grote caravans met daarvoor een pick up. Vaak nog met 2 kajak boten ook. We willen weer een eens nieuwe fast food keten proberen dus ditmaal wordt het “ Tim Hortons”. Tim HortonsIk vraag me af hoeveel verschillende ketens er hier in Amerika zijn. Honderden? Het broodje en de koffie smaken wederom zeer goed. Opvallend is dat er rond deze streek de auto’s er zeker aan de onderkant (plaatwerk ronde de kokerbalken voor de kenners) er doorgerot uit zien. Vele zouden de Apk keuring bij ons niet doorkomen. De auto wil ook wel weer wat hebben dus tanken maar weer. Erwin probeert het met de creditkaart maar hij vraagt om de zipcode. Pincode ……nee die pakt ie niet. Hoe kan dit nu weer? Gelukkig komt er een jongen van het tankstation helpen. Hij toets een 5 cijferige code in! Hum…….zipcode zou dat dan misschien de postcode zijn? Ja, op de kassabon zien we dat de 5 cijferige code die die jongen intoetste gelijk is aan de postcode. Weer een mysterie opgelost. Op naar Niagara Falls. We hebben onze tomtom alleen met Amerikaans kaarten dus het laatste stuk in Canada gaan we het met de kaart doen. We komen in de buurtEerst maar eens kijken bij het informatiecentrum aan de Amerikaans kant. Als ik daar de weg vraag naar de Canadese Niagara Falls krijg ik een boze blik en vervolgens zegt zij daar geen informatie over te hebben. Zijn waarschijnlijk geen vrienden van elkaar. Dan maar vragen hoe het zit met de ‘mail of mist’ (boottocht langs de watervallen). Daar wil zij mij alle informatie overgeven. Erwin heeft gelukkig gisteren al een route van google maps op de Ipad gezet. Bij de Canadese grens krijgen we een déjà vu gevoel. Weer in de rij staan bij een grensovergang. Je mag er ook niet zo maar door bij deze toch wat lastige Canadese heer. Weer vele vragen beantwoorden o.a. over ons verblijf, wanneer we weer naar Nederland vertrekken. Na een stempel in ons paspoort mogen we eindlijk door. Yes we zijn in Canada . En we rijden nog in één keer goed ook naar ons Crowne Plaza hotel. Bij het inchecken vraag ik of we een kamer krijgen met uitzicht op de watervallen? Die hebben we niet standaard maar voor 50 dollar per nacht kan dit geregeld worden. Nee, laat dan maar, 100 dollar vinden we toch net iets teveel. Het parkeren van de auto kost al 25 dollar per nacht. Als we op de kamer komen en door het raam kijken zien we schuin toch nog de watervallen . Zelfs vanuit mijn bed zie ik ze! Het blijft vind ik, één van de mooiste natuurverschijnselen. Wordt hier altijd helemaal blij van .

Als we op zoek gaan naar het informatie centrum voor een kaart lijkt het wel of we weer in Las Vegas of de kermis van Tilburg zijn. Allemaal flikkerende reclame’s, kermisattractie’s enz. Uiteindelijk lopen we richting de watervallen. Wat een geweldig gezicht heb je er vanaf deze kant op. Er hangen nu donkere wolken boven maar nog helemaal top. De eerste PanoramaHet is wel zo dat je er vanaf de Canadese kant er het mooiste op kijkt. Een paar foto’s gemaakt en dan……….barst me er toch een regenbui los. Drijfnat komen we aan bij het hotel. Kleren uit en haar föhnen. Ze zeggen dat je altijd nat wordt bij de Niagara Falls maar van de regen is toch jammer. Ben benieuwd hoe de watervallen zijn bij avond. Morgen lezen en zien jullie het.

1. Theo:
    21 september 2015
    Waar komt al dat water vandaan wat daar met woest geweld, duizenden liters per minuut, naar beneden dondert?