De eerste dag in San Francisco

10 september 2014 - San Francisco, California, Verenigde Staten

Na het ontbijt eerst maar naar de receptie voor een kamer met kingsize bed dat slaapt toch iets relaxter als zo'n twijfelaartje! Na lang zoeken heeft de receptioniste er één gevonden maar deze moet nog wel schoongemaakt en hij ligt op een hoek waar de tram voorbij komt. Toch maar doen. We drinken iets verder op koffie in de hoop dat dan de kamer is schoongemaakt. Daar ontdekken we dat je heerlijk kan ontbijten dus morgenvroeg zijn wij ook van de partij. Helaas de kamer is nog niet schoon dus laten we de spullen achter bij de frontoffice man. Dit gaat heel netjes met nummers aan al je items en jij krijgt ook een reçu mee. Zo kunnen we toch weg. Op naar Fisherman's Warff waar alle boten vertrekken en vele winkels en restaurants zitten. We lopen in een heerlijk zonnetje en zien zelfs de Golden Gate Bridge in de verte, zonder mist liggen. Bij een fietsshop vragen we of je ook zonder de Ferry de Golden Gate Bridge kan fietsen. Meest mensen nemen namelijk terug de Ferry. Mag altijd fietsend maar dan krijg ik van haar een dikke high five schijnt een behoorlijk klimmetje. We lopen wat door de straatjes en zien opeens de halte van de cable car en één die stil staat daar kunnen wij mooi even een foto maken. Er is een mevrouw zo aardig om aan te bieden om van ons samen een foto te maken in de cable car ging wel bijna haar wandelwagen met kind er vandoor maar de foto is gelukt. Voordat we de boot opstappen naar Alcatraz wil ik nog een fles water uit de auto hebben. Dus op naar de parkeergarage. Nee hé.......zien we dat goed, een lekke voorband grrrrr ja een dikke spijker zit erin. Eerst maar naar Alcatraz en later op de dag maar bellen naar het verhuurbedrijf hoe of wat. Weer even de knop omzetten om toch van Alcatraz en de vele uitzichten er naartoe te genieten. En genieten is het toch wel wat is het toch mooi om SAN Francisco vanaf het water te zien dan zie je echt dat het op 14 heuvels is gebouwd. En dan natuurlijk weer de Golden Gate Bridge super met allemaal zeilboten ervoor die echt schuin over het water gaan, geweldig!! En dan Alcatraz, op de rock zie je al liggen. Blijft toch heel apart dat het eiland dus niet alleen uit een gevangenis bestond maar het hele leven van de bewakers etc en hun gezinnen speelde zich daar af. We hebben de toer met audio en dat is maar goed ook wat een doolhof is die gevangenis en enorm deprimerend maar ook zeer indrukwekkend. Één gevangene vertelde dat ze op een gegeven moment muziek gingen maken, schilderen sommige wilde zelfs haken leren om maar wat te doen te hebben. Hij schilderde en dan maakte hij b.v. de Alpen en dan fantaseerde hij dat hij daar ging skiën. Zo kwam hij de eenzame dagen door. Wat ik ook hartverscheurend vond is dat een gevangene vertelde dat je de vrijheid kon horen en zien ( SAN Francisco) maar dat het toch ver weg was. Een echte aanrader om te doen. Erwin wil gelijk de film Escape van Alcatraz zien vraagje aan Theo dus.....?? Bij terugkomst op naar het hotel en eerst maar naar onze nieuwe kamer met onze spullen. Gelukkig is deze kamer ook een stuk lichter. Op de andere kamer moesten we steeds de lampen aan hebben en we kijken nu leuk op straat met ook een paar daklozen erbij en veel knipperende lampjes (Echt de USA). Deze zwervers zie je hier wel veel en ze zijn ook wat agressiever als in Los Angeles. Het is al tegen vijfen als we naar de receptie lopen om het verhuurbedrijf te bellen. Ik krijg een aardige man aan de lijn die verschillende opties uitlegt. We kiezen ervoor zelf de band te wisselen en met een "thuiskomer" rijden we dan direct naar het vliegveld van SAN Francisco waar ook een bedrijf van Alamo zit (de verhuurder van onze auto). Daar kunnen we dan de auto omruilen. Dus in de spits naar het vliegveld, ach met zo'n thuiskomer kan je toch niet hard rijden. Bij Alamo aangekomen wordt er een brief geschreven en kunnen we als al onze bezittingen eruit zijn een andere auto ophalen. Er staat wel een heel grote auto klaar, een Buick ja er is helaas geen andere auto dus jullie krijgen gratis een behoorlijke upgrade. Oké dat is dan toch nog een geluk bij een ongeluk wat een bak zeg met leren bekleding alles electrisch en zelfs een achteruitrij camera en weer een volle tank benzine. Wat de kosten zijn zien we wel weer in Nederland of straks in L.A. Erwin vindt dit een prachtige car. Je hebt er nog net geen vrachtwagen rijbewijs voor nodig, dus hier gaan we komende twee weken wel mee doorkomen. Dus op naar het hotel en zo is er weer een dag voorbij gevlogen.

1. Anjali:
    12 september 2014
    Wat een belevenissen allemaal! Erg leuk om te lezen (we weten precies waar jullie gewandeld en gegeten hebben)! Maarre....waar is de foto van de monstertruck ;-)?
  2. Ellen:
    12 september 2014
    gelukkig mocht je weer weg uit Alcatraz de meesten bleven wat langer ziet er allemaal indrukwekkend uit.
    groetjes x
  3. Barbara:
    19 september 2014
    Leuk dat jullie daar zelfs oefenen voor de Stelvio !

Wel prettig zo'n lekke band als je een upgrade krijgt . Genieten