De tweede dag in San Francisco

11 september 2014 - San Francisco, California, Verenigde Staten

We beginnen de dag met een heerlijk ontbijt in de zon met een bak vers fruit, super. Volgens de ober wordt het weer een mooie dag met een temperatuur van rond de 30 graden. Nu op naar de fietsverhuur om naar de Golden Gate bridge te fietsen. Het is toch nog verder fietsen als je in eerste instantie denkt maar we hebben geluk want het is behoorlijk helder weer. De Golden Gate Bridge is dus goed te zien. We blijven stoppen en foto's maken. Het laatste stuk is een behoorlijk steil stuk maar we laten ons niet kennen en fietsen er wel "gewoon" omhoog. Als je dan bij de brug staat is het wel een heel gevaarte hoor met ontzettend dikke kabels, 4 stuks elke keer. Ik krijg om één kabel al niet mijn hand eromheen. Het is op de brug goed geregeld, voetgangers beide richtingen rechts en fietsers beide richtingen links. Wat is dit super gaaf om overheen te fietsen je hoort het razende verkeer en als je kijkt zie je die imposante rode brug, Top!!! Zie ook de filmpjes van ons. Als we aan de overkant zijn besluiten we ook terug te fietsen en niet de Ferry te nemen. Hé hoe kan dit ineens mistflarden waaien door de brug heen en even later hangt de brug in de mist. We fietsen het laatste stuk door de mist. Brrrr ben blij dat ik mijn jas heb meegenomen. Dit is toch wel heel apart dat het weer zo snel kan veranderen. Wel triest voor de mensen die nu naar boven komen. De fietsen leveren we in want verder kun je hier niet fietsen, lopen is soms al lastig, zo stijl. Eerst gaan we naar Lombardstreet de bochtigste straat ter wereld. 8 bochtige straatjes zeer smal met mooie bloemen perken waar je alleen met je auto doorheen mag, van boven naar beneden. Heel apart en we gaan het maar niet met onze iets te grote auto proberen. Onze kuiten zijn inmiddels opgewarmd, wat een steile hellingen zijn hier. Auto's moeten vaak in 90 graden parkeren, dwars op de weg staat ook echt een bord met deze mededeling. Ik wil graag naar Alamostreet, waar de victoriaanse huizen uit "Full House" staan maar dat is wel erg ver lopen, misschien doen we deze morgen nog even met de auto. Dan eerst maar naar Chinatown dat is toch wel een heel aparte wijk. Het is na New York de grootste Chinatown wijk van Amerika. We gaan op zoek naar de fabriek waar de gelukskoekjes worden gemaakt. Het blijkt een achteraf straatje te zijn waar we eerst de fabriek voorbij lopen. Een Chinese dakloze is niet blij met het lawaai, we praten wat, hij geeft het aan d.m.v. een harde trap op de straat te geven en dan zijn ogen weer te sluiten, mafkees ! De fabriek is erg klein maar  het is wel grappig om te zien hoe de Fortune cookies worden gemaakt en ze smaken goed. We lopen nog langs verschillende bijzondere gebouwen zoals b.v. de Coit tower die door een rijke excentrieke dame bekostigd is na haar dood ter ere van de brandweerlieden. Zij had een voorliefde voor de brandweer. Jarenlang is zij als klein meisje de mascotte geweest van de brandweerlieden van brandweerwagen nr 5. Het is toeval dat de toren op een brandspuit lijkt. Erwin heeft het de hele tijd maar over een gebouw die hij de naald noemt, nu lijkt dat ook wel zo maar het is een kantoortoren, transamerica pyramid. De hoogste van de 48 verdiepingen heeft nog maar een elfde van de opp.. van de begane grond. Met 260 meter hoog is buiten de tv toren geen gebouw hoger. Wij vonden over het algemeen dat er toch nog wel veel hoge gebouwen in SAN Francisco zijn. Dit hadden we van te voren niet gedacht. Veel wind is er ook en het wordt tegen vijf uur ook echt koud ook al schijnt het zonnetje dan nog. Natuurlijk moeten we ook over Union street lopen zeg maar de Rodeo drive van SAN Francisco. Westfield Centre is meer voor onze portemonnee. Ik moet daar wel bij een kapsalon naar binnen om haarversteviger te kopen. Heb niets meegenomen want dat is zo goedkoop in Amerika (ook vlgs onze kapper) alleen die producten zijn bij een kapper te koop en dan ook nog niet bij elke kapper. Niet zo handig dus want nu moest ik een dure foam kopen en nog niet eens mijn eigen merk. Het spreekwoord komt toch weer uit goedkoop is duurkoop! We hebben gelezen dat de keten in-n-out burger een Californisch familiebedrijf is sinds 1948 daar worden alleen maar hamburgers gemaakt met verse ingrediënten. En het is waar je proeft het wel.

San Francisco moet je gezien hebben, goed te belopen, een leuke stad ! Terug in het hotel is het de foto's bekijken die we vandaag gemaakt hebben en de reis voor morgen voorbereiden. We laten nu de steden achter ons en gaan nu naar de Nationale Parken met als eerste Yosemite park.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade