Yosemite National Park

14 september 2014 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

13 september 2014

Half acht zitten we aan een continentaal ontbijt. Het ontbijt zit hier blijkbaar voor het eerst inbegrepen bij dit hotel. Smaakt goed zo'n bagel geroosterd met smeerkaas en lekker vers fruit. Hierna gaan we gauw op weg naar Yosemite National Park, maar eerst nog even tanken. Je betaalt hier vooraf je benzine. Je geeft dus aan ik wil voor 30 dollar tanken dan betaal je en als het teveel is krijg je het of cash of teruggestort op je creditcard. Wij doen het anders ik ga naar binnen vraag of ze de pomp vrij willen geven nadat ik wel eerst mijn creditcard met i.d. heb laten zien. Ik moet dan ook echt binnen blijven wordt er ook duidelijk bij gezegd. En achteraf als Erwin klaar is met tanken reken ik af. De manier om benzine dieven tegen te gaan. Heel gauw in Nederland invoeren en wat zijn die Amerikanen weer slim. De mevrouw van het tankstation verteld dat er bosbranden zijn in Yosemite dus dat we wel af en toe wat rook zien hangen en het misschien gaan ruiken. We zullen het zien. En nu op weg .......maar waar wil die tomtom nu heen, een heel klein weggetje zal het wel goed zijn.... NEE dus, we zitten op een weg die zo smal is dat de auto er net op past en dan ook nog slingert hoger en hoger, lager en lager. Je begrijpt verstijfd van angst zit ik in de auto en dat wel 12 miles (ruim 19 km) lang. Niet grappig dit!!! Gelukkig de gewone weg is weer in zicht, dit is nu een makkie wat een brede weg, wel diepe afgronden maar met zo'n breedte, appeltje/eitje. Op weg er naar toe zien we al verschillende "fire camp" en een helicopter staan. Het beertje bij de ingang geeft aan extreem hoog brandgevaar. Vele stukken zijn niet toegankelijk en stukken flink verbrandt, erg zonde hoor. Bij de ingang kopen wij een Annual pass, dit is een nationale parken pas, de hele maand geldig. We rijden eerst naar Mariposa Grove een bos met een grote groep sequoiabomen die meerdere duizenden jaren oud zijn.OnderkantB.v. de Grizzly giant die één van de langste en wel 1800 jaar oud is. Je kan vlakbij parkeren maar meestal is deze parkeerplaats vol en moet je met een bus er naar toe. Wij proberen het en we hebben geluk we mogen doorrijden. Blijkt later een hoop tijd te besparen. De lage bergschoenen die we gekocht hebben komen hier goed van pas. Vooraan ligt een omgevallen sequoia boom. Waar iedereen heel gedisciplineerd blijft wachten om een foto te maken. (Dit zie je bij ons toch ook niet.)Als we een stuk verder omhoog lopen zijn we op een gegeven moment echt alleen. We willen toch echt de Faithful Couple zien. Een boom die uit één stam bestaat en eindigt in twee toppen, heel apart. Aan de overkant staat een kleinere versie dit is dus de nieuwe, jonge variant van de "Faithful Couple" Het is voor het eerst dat ik Erwin hoor zeggen dat hij Bovenkantdit bos en dan zeker de sequoia bomen mooi vindt. Hierna gaan we naar het uitkijkpunt de "Glazier point" waar je een prachtig uitzicht hebt over de Valley van Yosemite. En natuurlijk allemaal bergen waaronder de enorme rots genaamd "half Dome". Samen met "El Capitan" wel de indrukwekkendste wat ben je als mens dan nietig. Tegenover El Captian ligt de El Cap één van de hoogste megalieten ter wereld. Deze is zo steil dat zeer ervaren bergbeklimmers nog een week nodig hebben om deze te beklimmen. Op weg naar Yosemite Valley passeren we "Tunnel View" dit is de meest gefotografeerde lokatie van Yosemite park. En terecht je kunt in de vallei de Merced rivier zien stromen verder ben je links omringd door El Capitan en rechts de Bridalveil Fall. Prachtig, als tip had ik gelezen dat je dit later op de dag moest doen, en dat was een goede tip gezien de stand van de zon. De Yosemite Valley kun je alleen als één richtingsweg rijden wat het zeker rustig maakt om om je heen te kijken. Het is zeker het drukste gedeelte van het park. Wat ons dan wel bevreemde was dat je op sommige picknick plaatsen nog wel mocht bbq-en. En dat met al deze bosbranden. De watervallen hebben wij niet gezien daar was het nu veel te droog voor al lange tijden geweest. Hiervoor moet je echt in de lente zijn. We zijn er inmiddels wel achter gekomen dat je eigenlijk langer op de parken moet zijn om al het moois via de vele wandelroutes moet gaan bekijken, O wat is er hier veel te zien. We zijn nu al weer benieuwd naar het volgende. Morgen stappen we in de auto, via Mammoth Lakes verder richting Death Valley.

1. Natascha:
    15 september 2014
    Wat mooi zeg! Dat is genieten
  2. Nicole en Rein:
    15 september 2014
    Prachtig allemaal!!! fijn dat Erwin het bos eindelijk kan waarderen (was waarschijnlijk opgeruimd?)Geniet ze verder.
  3. Theo:
    15 september 2014
    Jullie zijn ook een paar trillseekers! Over een smalle weg rijden ;-)) Waarschijnlijk is de Tom Tom een Europesche versie. Niet gemaakt voor van die mega auto's.
    Wat een super bomen zeg. Mooi om te zien. Jullie foto's zijn erg leuk om te zien.
    Veel plezier in het mooie zonnige Amerika.
  4. Gerdien en jan martijn:
    15 september 2014
    wat een leuk verslag en wat hebben jullie al veel gezien,mooie foto s op deze manier zijn jullie goed te volgen
  5. Barbara:
    19 september 2014
    Lekker hardlopen door het grote bos?