Van Zion naar Bryce Canyon

19 september 2014 - Bryce Canyon National Park, Verenigde Staten

19 september 2014

Vanochtend ja echt waar om 6:30 uur op, nou ja Erwin dan, en ik toen Erwin klaar was met douchen. We willen namelijk nog een paar wandelingen in Zion maken voordat we naar Bryce Canyon gaan. We zijn mooi op tijd want er zijn maar een paar parkeerplaatsen bij de shuttle bus opstap plaatsen. Zion is het eerste Nationale park waar geen particuliere auto's zonder toestemming in mogen rijden. Wij vinden dat een zeer goed initiatief en met de shuttle bussen die elke 7 minuten komen gaat dit prima. We gaan eerst helemaal naar de top van Zion naar het punt Temple of Sinawa. Onderweg zien we een hert met een prachtig gewei die gewoon langs de weg aan het grazen is. Hier kun je een makkelijke wandeling van 3,3 km doen met daarna nog door naar The Narrows dat is een nauwe kloof waar je doorheen kunt lopen. Hopelijk staat er niet teveel water want dan is het alleen mogelijk met speciale water wandelschoenen. Onderweg zien we twee muildieren. Prachtig omdat het nog zo vroeg is en nu erg rustig zie je dit allemaal. We merken ook als we later terug lopen dat het een stuk drukker en onrustiger is. Aangekomen bij The Narrows spreken we 2 Nederlanders die geprobeerd hebben het te lopen een heel klein stukje maar daarvan al natte voeten hebben gekregen. Erg jammer maar het is niet anders op naar de volgende trail. Eerst weer met de bus naar het punt van de Weeping Rock (huilende rots). Onderweg naar dit punt zien we allerlei mooie bloemen en cactussen. De Weeping Rock is echt een huilende rots in de vorm van een halve maan. Water druppelt uit de rots. We filmen het maar want op de foto komt het volgens ons niet over. Bij Zion Lodge nemen we de trail Lower Emerald Pool. Onderweg zien we overhangende rotsen, veel groen en hoge bergen. Opeens verschijnt er na een bocht een berg met een lange watersluier waardoor je mooie regenbogen ziet en ook behoorlijk nat wordt. Je kunt nu dezelfde weg terug lopen maar wij besluiten naar het hoger gelegen punt The Grotto te lopen. Bij deze trail zien we kristalheldere meertjes beneden ons liggen waarin je de reflectie van de bergen kunt zien. Als laatste gaan we naar Court of de  Patriarchs. In de bus krijg ik voor de zoveelste maal de opmerking "i like your watch" ja Carry ons houten horloge doet het ook hier erg goed. De buschauffeur verteld onderweg dat het hier 3 weken geleden plotseling erg hard ging regenen waardoor alles blank stond. Er waren zelfs mensen die aan de andere kant van de rivier waren en die konden niet meer terug. Deze mensen hebben de nacht daar moeten door brengen. Gelukkig is het nu mooi weer maar zo zie je maar weer dat in de bergen het weer zo kan omslaan. Langs de kant van de weg staat een hele groep wilde kalkoenen die even later parmantig de weg oversteken. Blijft leuk al die dieren in de wilde natuur. De Court of the Patriarchs is een uitzichtpunt met drie bergtoppen vernoemd naar de bijbelse figuren Abraham, Isaac en Jacob. Het is nu tijd om terug naar de auto te gaan en naar Bryce Canyon te rijden. Er volgt nog een tunnel welke eenrichtingsverkeer heeft. De ranger ter plaatste regelt het verkeer. Als we komen aanrijden zijn we de eerste en geeft hij aan dat we vijf minuten moeten wachten . Mede gezien het uitzicht vinden we dit geen enkel probleem. We stappen uit en genieten wederom. Ik (Jose) zie nog ergens bij het verlaten van Zion een "COYOTE" te zien. Zodra deze ons langs hoort komen rijden loopt hij ook weer weg. Ik ben hiervan wel even van slag .... We twijfelen nog om terug te rijden maar dat heeft waarschijnlijk geen zin. Als we bijna bij Bryce Canyon zijn zie je al de hoodoos (hard gesteente in de vorm van pilaren) in de verte en enorm rood gekleurd. Heel apart het lijkt net of ze zo op een berg zijn neergezet in plaats van door de natuur gevormd. Bijzonder om te zien. Als we bij ons hotel komen blijkt de kamer nog niet schoon te zijn dus dan maar kijken op de tomtom waar een liquor store is want de wijn is nu echt op! En dan is zo'n tomtom toch wel super handig met al die kaarten van Amerika erop. Theo misschien al genoemd maar wij zijn hier erg blij mee!!! We komen in een klein dorp genaamd Panguitch misschien 5 winkels maar wel een liquor store en een Antiquair die volgens Erwin in Nederland de kringloop winkel heet (allemaal troep, maar ja hier misschien handel.) In de liquor store staan twee vrouwen uitgebreid met de winkelier te discussiëren ze hadden opeens door dat wij er ook waren, zij vertelde toen dat wij "quiet like a church" waren toch weer een leuk spreekwoord in het Amerikaans geleerd. Terug is onze kamer schoon en kijken we met onze kamer uit op een meer en de bergen daarachter. Het zonnetje schijnt nog uitbundig maar we hebben geen balkon hier. Wel zitten we begane grond dus Erwin zet gewoon de stoelen buiten. Na vele opmerkingen dat dit een zeer goed idee is komen er steeds meer stoelen bij. Morgen lijkt het weer wat minder te worden volgens de man bij de benzinepomp want ook daar staan we veelvuldig. We zien het morgen verder. Er zijn ook weer enkele nieuwe foto's.

Het volgende reisverhaal zal komen vanuit National Park Bryce Canyon.

Toch ook nog even een bericht over de situatie rond mijn moeder. Mijn moeder zal niet meer terug keren naar haar eigen huis en zal volledige zorg nodig hebben. Wij ontvingen vandaag het bericht van Ellen dat mijn moeder definitief zal blijven in Birkhoven waar zij zal worden overgeplaatst naar het verpleegtehuis. Mijn vader zal verhuizen naar Puntenburg dus blijven ze gelukkig dicht bij elkaar in de buurt. Ellen is er de laatste weken erg druk mee maar we pakken de zorg samen weer op zodra wij terug zijn van vakantie.

1. Lia:
    20 september 2014
    Dat jullie tijd hebben om verhalen te schrijven haha. Veel plezier!
  2. Barbara:
    20 september 2014
    Ziet er weer onwaarschijnlijk mooi uit allemaal. Jemig, wist niet dat het allemaal zo prachtig was. Morgen ga ik Pieter de foto's laten zien.

Wordt weer sparen voor een verre reis. Volgend jaar staat een bikkel trainings vakantie op t programma. Ik moet fitter de Stekvio op (net als jullie tweetjes